موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

زن نمونه

سخنی در باب ضرورت تدوین مجموعه حاضر

به استناد نتایج حاصل از بررسی ها و پژوهش های به عمل آمده توسط انجمن تربیت، یکی از مهمترین و اساسی ترین عامل مؤثر بر تربیت دینی کودکان و نوجوانان، خانواده و نوع روابط حاکم بر آن می باشد .
ارتباط عاطفی صحیح والدین با یکدیگر ـ به عنوان نخستین و تأثیر گذار ترین الگوهای تربیتی و اخلاقی از بروز بسیاری از نارسایی ها و مشکلات، همچون عدم تمرکز و تفکر، آزار و اذیت، بی نظمی، بی دقتی، ناسازگاری، پرخاشگری، حتی سوء تغذیه و رشد نامطلوب و نامتوازن جسمی و … در کودکان و نوجوانان، جلوگیری می نماید . هنگامی که روابط والدین با یکدیگر، و با فرزندان، توأم با محبت و احترام باشد، در واقع، شیوه های برقراری ارتباط منطقی و سازنده را به فرزندان خود آموخته اند . و چنانچه بالعکس، والدین به دنبال عیب جویی از یکدیگر و یافتن مقصر به هنگام بروز مشکلات احتمالی باشند، ناخاسته به الگوهایی برای تربیت فرزندانی متوقع، عیب جو و خود خواه، تبدیل می شوند .
دوران حاضرکه عصر انفجار اطلاعات نیز نام گرفته است، بیش از پیش به نا کار آمد بودن دانش صرف در حل مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و … پی برده است و از این رو، به عنصر تجربه و نقش بی بدیل آن در عرصه های مختلف به ویژه روانشناسی، توجه بیشتری را معطوف نموده است. براین اساس، مادران عضو انجمن تربیت نیز در کنار دارا بودن تحصیلات دانشگاهی در سطوح مختلف، اندوخته ها و تجارب مادرانه ی خود در حوزه ی تربیت و تربیت دینی را نیز به میدان آورده و از این رهگذر، ضمن تأسّی و بهره گیری مستمر از چشمه ی جوشان و لایزال آیات الهی، احادیث و روایات منقول از پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در این زمینه، نگاهی به سایر منابع و مستندات علمی از جمله کتاب، ” زن کامل ”  نیز داشته اند تا بتوانند در انتقال مفاهیم مورد نظر به سایر مادران علاقمند و متقاضی، توفیق بیشتری داشته باشند .

تعامل مادران با یکدیگر، موجب غنای هرچه بیشتر دو عنصردانش و تجربه می گردد که خود، رسیدن به راه حل های مورد نظر برای حل مشکلات و مسائل مربوط را به دنبال دارد. تمرین و ممارست در زمینه به کارگیری راه حل های ارائه شده نیز موجبات ایجاد عادت و نهادینه شدن رفتار به عنوان ملکه رفتاری نظر مادران با یکدیگر بوده است
از سوی دیگر، دانش افزایی و تجربیات مادران، منجر به یافتن روشهای راهبردی و راهکارهای عملی قابل قبول، مستند به تجربیات و دانش، در برخورد با مسائل تربیتی می گردد .
امروز، ما نیازمند نسل جدیدی از والدین هستیم که به انگیزه آموختن مهارت های گفتگو و پرورش و تعلیم فرزندان مسئول در محیط خانواده، پاسخ مثبت می دهند. زیرا خانه، محلی است که همه چیز باید از آنجا آغاز گردد. لذا ارتباط منطقی و صحیح والدین با یکدیگر، نقش بسزایی در این فرآیند بر عهده دارند.
انجمن تربیت تصمیم گرفت ما حصل این جلسات را در قالب مجموعه ای که هم اکنون در پیش رو دارید، تنظیم و تدوین نماید. امید است در سایه ی توجهات و الطاف خداوند منان، امکان بهره مندی از آموزه های دینی، اعتقادی، ارزشی و علمی در طریق خطیر تربیت آینده سازان مکتب اسلام و سربازان امام زمان (عج)، بیش از پیش، فراهم آید .

زن نمونه :

چگونه می توان یک زن نمونه شد ؟ یک زن نمونه کیست و چه صفات و ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ آیا یک زن نمونه، یک موجود فرضی و خیالی بوده و یا به راستی، وجود دارد ؟
زن، به دلیل ساختار فیزیولوژیکی خاص خود و نقش های گوناگون در زندگی اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و … ، همواره آرزوی پیمودن این راه کمال را داشته و خود را شایسته ی آن می داند، زیرا خداوند متعال، زن را نیز از صفات ممتاز و شایسته ای آفریده است، که چنانچه آن صفات، شناسایی و بکار گرفته شود، از او یک انسان کامل می سازد .
در این مجموعه، علاوه بر ذکر و انعکاس آیات روشنگر کتاب آسمانی و نیز احادیث و روایات حکیمانه ائمه معصومین (ع) در باب ضرورت برنامه ریزی در زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان، به بیان فرازهایی از تجارب تلخ و شیرین نویسنده کتاب زن کامل در طول زندگی مشترک وی و مسیر تکامل کامیابی او در این زمینه، پرداخته شود .
به اعتقاد نویسنده کتاب زن کامل، دوام و بقای یک خانواده، خوشبختی شوهر و نیز فرزندان، همه در گروی شخصیت یک زن و شناخت وی از خودش می باشد. او می آموزد که زنان چگونه می توانند همسر خود را درک نموده و ژرف ترین نیازهایش را درک کنند، چگونه در مواقع سختی و افسردگی، به یاری همسرشان بشتابند و واقعاً شریک زندگی او باشند .
یک نکته بسیار مهم برای کامیابی در زندگی زناشویی، همانا اعتقاد و ایمان به وجود خداوند یکتا و پرورش و تقویت آن در کلیه افراد خانواده است. خوشبختی و سعادت یک خانواده ـ و یک جامعه ـ به وجود زنان و مادران شایسته، بستگی دارد. یک زن می تواند همسر خویش را به اوج کمال روحی و خوشبختی مادی و معنوی برساند .
امید است آن چه که در این مجموعه بدان اشاره خواهد شد، گامی هرچند کوچک، در راه ارتقاء توانمندی های والدین در برقراری ارتباط صحیح و منطقی با یکدیگر و تربیت فرزندانی صالح و نیکو باشد .

 

 

برای دانلود این کتاب بر روی فایل دانلود کلیک کنید .

برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.