موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

مفاهیم قرآن (2)

مقدمه :

خدا را سپاس می گوییم که دروس مفاهیم قرآن (1) را با موفقیت آموخته اید و اینک آموزش جلد دوم را آغاز می کنید.

بسیار مناسب است یک بار دیگر مقدمه کتاب قبلی را با دقت مطالعه کنید تا اهداف، شیوه آموزش و طرح درس این مجموعه را به خاطر بیاورید.

از این مجموعه به بعد در هر درس علاوه بر آموزش معنای کلمات و عبارات قرآن، با یک قاعده ساده زبان عربی نیز آشنا می شوید. این قواعد به شما کمک می کند تا بتوانید بسیاری از کلمات و عبارات قرآن را که در این درس نیامده است، معنا کنید و مفهوم آن را حدس بزنید. به این ترتیب، توانایی شما در درک معنای عبارات و آیات قرآن با سرعت بیشتری افزایش می یابد و خوب است بدانید یادگیری دروس مفاهیم (1) و (2) شما را با معنی بیش از 60% کلمات قرآن آشنا می سازد. آشنایی با قواعد این دروس به میزان قابل توجهی بر حجم این کلمات می افزاید.

همانطور که می دانید آموزش دروس قبل دارای پنج مرحله بود (بیان مقدمۀ درس، قرائت آیات، ترجمه اولیه و شفاهی، معنای کلمات و ترجمۀ کامل آیات به صورت شفاهی)

در این درس ها یک مرحله دیگر به مراحل قبلی افزوده شده است؛ یعنی پس از ترجمه کمل آیات به صورت شفاهی، یک قاعده آموزش داده می شود.

در آموزش این قواعد باید به چند نکته توجه شود :

1ـ بیان قاعده با خواندن مثال ها توسط یکی از قرآن آموزان آغاز می شود.

2ـ توضیحات قاعده نیز از روی کتاب خوانده می شود.

3ـ این قواعد ساده استو عموم قرآن آموزان به راحتی آن ها را فرا می گیرند. در صورت نیاز می تون این قواعد را بیشتر توضیح داد، ولی باید از بیان توضیحات خارج از کتاب پرهیز شود.

4ـ در صورت آشنایی با مثال های دیگری از قرآن، بیان آن ها توسط مربی یا قرآن آموزان مفید است.

 

 

 

برای دانلود این کتاب به صورت PDF روی دانلود  کلیک کنید.