موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

دین جلد 2

درس اول

همان طور كه در سال گذشته دانستيم، زير بنا و اساس دين اسلام، اصول يا ريشه‌هاي دين است، و گفتيم: اصول دين اسلام عبارت است از توحيد، نبوّت و معاد، و نيز دانستيم كه در اصول دين تقليد كردن جايز نيست؛ يعني اين كه: هر مسلماني بايد اصول دين خود را با دليلي كه به آن قانع مي‌شود بپذيرد و مثلاً نمي‌تواند بگويد: «چون پدرم گفته خداوند يكتاست. و شريكي ندارد، پس من هم همين را مي‌گويم»، اما نسبت به فروع دين، اگر چه اعتقاد به آنها لازم و ضروري است؛ اما براي انجام دادن هر يك از آنها تقليد جايز است، و گفته شد كه تقليد يعني پيروي كردن از عالمي ديني كه خود قادر است دستورات اسلام را از منابع آن يعني قرآن، سنت پيامبر(ص) و عقل به دست آورد.
و نيز دانستيم كه آشنايي با خداوند براي همه انسانها فطري است؛ يعني اينكه شناخت خداوند با خلقت انسانها در هم آميخته و همه ذاتاً با خداوند آشنا هستند، اما انسانها به خاطر روي آوردن به ماديات و برخورد نكردن با مشكلات طاقت فرسا، از ياد خداوند غافل مي‌شوند. آيا در اين مورد، داستان كشتي طوفان‌زده را به ياد داريد؟
و نيز گفته شد: براي كساني كه به علل مختلف از ياد خداوند غافل مي‌شوند، براي توجّه به او، بنا به دستور قرآن مي‌بايست به نشانه‌هاي خداوند كه همان مخلوقات او در آسمان و زمين و وجود خودمان است دقت كنند؛ و از اين آثار پي به خالق آنها برده و به او ايمان آورده و دستورات او را كه توسط پيامبران براي بشر آورده شده عمل نمايند.

در درسهاي گذشته به پديده‌هايي مانند هوا، آب، اتم و خورشيد توجه كرديم كه به عنوان نمونه‌هايي از نشانه‌هاي خداوند، بيان شد. اما نمونه هاي بسيار زيادي از آيات و نشانه هاي خداوند پيرامون خودمان وجود دارد كه دانش آموزان عزيز بايد با مطالعه كتب علمي، آنها را شناخته و به اسرار و ويژگيهاي آفرينش آنها دقت كرده؛ تا بيشتر به عظمت خالق يكتا پي ببرند. در درسهاي آينده به نشانه‌هاي خداوند در وجود خودمان توجه خواهيم كرد.

سؤالهاي درس اول:
1 ـ اصول دين و فروع دين اسلام را نام ببريد؟
2 ـ فرق اساسي اصول دين و فروع دين چيست؟
3 ـ كساني كه از ياد خدا غافل مي‌شوند، چگونه بايد ياد خدا را در وجود خود زنده كنند؟
4 ـ فطري بودن شناخت خداوند در انسانها يعني چه؟

 

 

برای دانلود این کتاب به صورت PDF روی دانلود کلیک کنید.

 

 

برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.