موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

تاریخ پیامبر و خاندانش جلد 4

درس اول:
سلام پيامبر (ص)

در کاروان کربلا كودك چهارساله ای بود که همه حوادث این کاروان را از دور و نزدیک نظاره گر بود او پدرش علی بن الحسین و مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی بود و بنابراین پدر و مادرش هر دو از بنی هاشم بودند این کودک در اول رجب سال 57 هجری در مدینه به دنیا آمده بود و بیش از 57 سال هم در این جهان عمر نکرد.

44 سال قبل از ولادتش پیامبر خدا (ص) از تولد او خبر داده بود و برایش سلام فرستاده بود. ابو هریره می گوید: یکی از روزها من و عبدالله بن مسعود و تعداد دیگری از صحابه نزد پیامبر (ص) بودیم که حسین بن علی وارد شد، پیامبر (ص) او را در آغوش گرفت و بوسید و فرمود: پروردگارا من او را دوست می دارم، تو هم او را و هر کس او را دوست می دارد، دوست بدار، سپس به فرزندش حسین رو کرد و فرمود: ای حسین تو امامی، تو پسر امامی تو پدر نه امام از فرزندان خودت هستی. عبدالله بن مسعود از آن امامان نه گانه که از فرزندان حسین اند پرسید. پیامبر خدا (ص) لختی چشم بر زمین دوخت و سپس سر بلند کرد و به ابن مسعود فرمود: سوال بزرگی کردی اما جوابت می دهم. پیامبر (ص) دستش را روی شانه حسین گذاشت و فرمود: از این فرزندم، پسر مبارکی به دنیا می آید که همنام جدش علياست و او را عابد مي نامند و خداوند از نسل علي نيز پسري بوجود مي آورد كه همنام من و شبیه ترین مردم به من است. او کسی است که علم را می شکافد. (باقر= شکافنده) و سخن حق می گوید و امر به ثواب می کند.

روزی دیگر جابر بن عبدالله انصاری نزد پیامبر (ص) بود و پیامبر (ص) با حسین بازی می کرد در آن حال رو به جابر کرد و فرمود: ای جابر! این پسرم حسین دارای فرزندی می شود که نام او علی است. هنگام بر پا شدن قیامت، ندا کننده ای از سوی خدا صدا می زند که سرور عبادت کنندگان برخیزد، علی بن الحسین بر می خیزد و این علی بن الحسین دارای فرزندی به نام محمد می شود. ای جابر! هرگاه او را دیدی سلام مرا به او برسان و بدان که زندگی تو در دنیا بعد از دیدار این پسر اندک خواهد بود. دهها سال از این داستان گذشت تا آنکه پس از حادثه کربلا روزی جابر در مدینه نزد امام سجاد (ع) آمد، گروهی دیگر نیز پیش ایشان بودند. جابر نگاه عمیقی به محمد فرزند امام سجاد (ع) کرد و گفت: پیامبر (ص) به من خبر داد که مردی از خاندان او را که نامش محمد پسر علی بن الحسین و کنیه اش ابوجعفر است دیدار می کنم، آنگاه به من فرمود: «سلام مرا به او برسان»جابر سلام پیامبر (ص) را به او رسانید و محمد گفت: بر جدم و بر تو ای جابر سلام! جابر گفت: از شما تقاضا می کنم که در قیامت از من شفاعت کنید. محمد باقر (ع) گفت: ای جابر! از تو شفاعت خواهم کرد. امام سجاد به پسرش محمد فرمود: پسر جانم! خبر جابر امتیازی است که پیامبر (ص) در میان خاندانش به تو داده است، این ماجرا را به برادرانت مگو تا مبادا درباره تو حیله کنند چنانچه برادران یوسف کردند.

از آن پس جابر که آخرین صحابه پیامبر (ص) بود به مسجد الرسول می آمد و می نشست، وقتی که حضرت محمد بن علی وارد می شد با صدای یا باقرالعلم! آن حضرت را صدا می زد و چون مردم به او اعتراض می کردند که چرا هذیان می گویی، می گفت: سوگند به خدا هذیان نمی گویم بلکه از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود: تو مردی از خاندان مرا می بینی که همنام من است و چهره اش مانند چهره من می باشد علم را می شکافد (باقرالعلوم) و توضیح می دهد.

 

چرا باقرالعلوم

وقتی که پیامبر (ص) جانشینان خویش را معرفی می کرد پنجمین آنها که نامش محمد بود را با لقب «باقرالعلوم» یاد کرد و فرمود: که خداوند او را در کتاب تورات این چنین معرفی کرده است. دادن چنین لقبی به امام پنجم علتش این بود که بسیاری از احکام و مسائل و حقائق دینی، پس از پیامبر خدا در کش و قوس سیاست و ظلم و ستم حکام بنی امیه مدفون گردیده بود و امام باقر (ع) نخستین امامی بود که به یک انقلاب فرهنگی دست زد و با تربیت شاگردان برجسته، مدرسه علوم اهل بیت را تاسیس کرد. مدرسه ای که هیئت علمی آن صدها دانشمند برجسته تشکیل می دادند. این مدرسه علمی آنقدر از حقائق اسلام را برای مردم بازگو کرد تا انجا که مردم گفتند: از هیچ یک از فرزندان حسن و حسین آن همه علم و دانش که از امام محمد باقر آشکار شد از کسی دیگر آشکار نشد. حقیقت این انقلاب فرهنگی به خواست خداوند در درسهای آینده بیشتر روشن خواهد شد.

سوالهای درس اول

1-   نام پدر و مادر امام باقر (ع) چه بود و در چه تاریخی به دنیا آمدند؟ و در حادثه کربلا چند ساله بود؟

2-   44 سال قبل از ولادت امام باقر (ع) پیامبر (ص) پیرامون ولادتش چه فرمود؟

3-   چه کسی حامل سلام پیامبر (ص) برای امام باقر (ع) بود و چگونه آن سلام را به او رسانيد؟

4-   پس از ابلاغ سلام پیامبر (ص) توسط جابر به امام باقر (ع)، پدرش امام سجاد (ع) چه سفارشی به او کرد؟

5-   جابر در پاسخ به اعتراض مردم که فرزند امام سجاد را به نام «باقر» صدا می کرد چه می گفت؟

6-   چرا به امام پنجم لقب باقر داده شد؟

7-   مردم پیرامون انقلاب فرهنگی امام باقر (ع) چه می گفتند؟

 

 

برای دانلود این کتاب بر روی دانلود کلیک کنید.

 

 

برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.