موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

 تدبیر زندگی جلد (3)

ازدواج

اهمیت ازدواج در قرآن و روایات:

اسلام با در نظر گرفتن نیازهای واقعی و طبیعی انسان از یک سو و با عنایت به مصالح فرد و اجتماع از سوی دیگر، ازدواج را به عنوان بهترین راه و مناسب­ترین شیوه برگزیده است.

قطعاً هر ملتی در دین و آئین خود به نوعی از آن بهره­مند است اما دین اسلام بیش از همه بر آن تأکید دارد و برای آن آثار و و فواید مهمی یاد کرده است. در قرآن مجید سه آیه در اهمیت اصل ازدواج آمده و همگان را به آن تشویق و دعوت کرده است.

علاوه بر آیات مذکوره روایات بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد چنان­چه پیامبر اسلام(ص) فرمود: [مَن تَزَوَّجَ اَحرَزَ نِصفَ دینه] کسی که ازدواج کند نیمی از دین خود رابه دست­ آورده است. (1) از این رو فقیهان ازدواج را از مستحبات مؤکّد برشمرده­اند و آن را برای کسی که به سبب اختیار نکردن همسر به گناه بیفتد واجب دانسته­اند.

قطعاً وقتی غریزه­ی جنسی از راه صحیح و شرعی ارضا شود و روح پراضطراب انسان، اعتدال و آرامش یابد، حقایق زندگی را بهتر درک می­کند و به­سوی دین و سعادت خود گام های بزرگ­تری بر می­دارد.

قرآن جهت تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج ،خلقت زن و شوهر را از آیات و نشانه­های مهم خود بیان می­دارد و این خلقت را از مهم ترین عوامل رسیدن به آرامش روحی – روانی و حتی جسمی معرفی می­کند. و جهت آماده­سازی جوانان می­فرماید که دو هدیه­ی گران­بها در گرو این وصلت و پیوند از ناحیه­ی خدا به شما اهدا می­شود 1: مودّت؛ 2: رحمت.

حکمت ازدواج سکون و آرامش یافتن مرد در کنار زن و زن در کنار مرد است. این بدان معنااست که از یک سو انسان به آرامش نیاز دارد و از دیگر سو کسی که همسری انتخاب نکرده و زیر بار ازدواج نرفته در حقیقت سکون و آرامش روحی و فکری خود را در معرض آسیب قرار داده است .آرامشی که بخشی از آن مربوط به نیاز جنسی، و بخشی دیگر ناظر به نیازهای عاطفی است.

عمری کنار هم زیستن و در شادی و غم­ها شریک یکدیگر بودن، محبت و همدلی ویژه­ای را می­طلبد که بسیار فراتر از محبت­های رائج میان دوستان است. به این جهت خداوند چنین محبت و پیوند قلبی را با تصرف تکوینی در میان دل­های زن و مرد ایجاد کرده است. و جعل بینکم مودة و رحمة

رحمت، آن مهر قلبی و باطنی است و مودت اثری است که در نتیجه­ی آن مهر قلبی بر زبان یا رفتار ظاهر می­شود.

نکته­ی مهمی که می­توان از این آیه برداشت کرد این­که مهم ترین نیازی که بر اثر ازدواج تأمین می­شود، نیاز به آرامش و احساس امنیت و آسودگی است، این نیاز که در سرشت آدمی ریشه دارد، چنان مهم است که خداوند در بیان فلسفه­ی ازدواج به آن اشاره مستقیم می­فرماید.

بنابراین، همسر موجب آرامش و امنیت خاطر و محیط خانه وسیله­ی آرامش روحی زن و مرد قرار داده شده است.

در واقع دست آفرینش نوعی کششِ درونی میان زن و مرد به ودیعت نهاده تا هر کدام در سنین خاص خواهان یک­دیگر شوند و اضطراب و پریشانی­شان از طریق ازدواج به سکون و آرامش تبدیل گردد.

تأکید و ترغیب­هایی که از ناحیه­ی آیات و روایات در زمینه­ی ازدواج وارد شده و بر اهمیت و ضرورت آن دلالت دارد فراوان است و از زوایای مختلفی به این مبحث ورود پیدا کرده­اند.

الف. گاهی از باب مذمت مجرد ماندن و عدم انتخاب همسر است. و لذا در این موارد از مجرد ماندن به شدت نهی می­شود تا جایی که در اجر و پاداش عمل افراد مجرد و افرادی که همسر اختیار کرده­اند، تفاوت زیادی قائل شده است.

[فانحکوا ما طاب لکم مِن النساء مثنی و ثلاث و رباع…] (2) مقدس اردبیلی(ره) در ذیل آیه می­فرماید: از این آیه فهمیده می­شود که ازدواج نکردن برای همیشه، کار شایسته و خوبی نیست، و این نکته به دست می­آید که مجرد زندگی کردن مذمت شده و به ازدواج منتهای اهمیت داده شده است.

تأکید بر تشویق و ترغیب دیگران به ازدواج

قرآن به مؤمنین دستور می­دهد زنان و مردان را به همسری یک­دیگر درآورید و نگذارید زنان و مردان مجرد باقی بمانند.

[وانکحوا الایامی منکم و الصالحین مِن عبادکم و امائکم] (3) با صیغه امر (انکحوا) تشویق می­کند که وسایل و مقدمات ازدواج دیگران را فراهم کنید خواه زن یا مرد باشد.

از آنجا که ازدواج یک امر اختیاری و بسته به میل طرفین است. لذا معنای آیه این می­تواند باشد که مقدمات ازدواج را برای افراد مجرد فراهم سازید.

امتثال این امر الهی می­تواند از طریق تشویق به مسئله ازدواج، پیدا کردن همسر مناسب، انجام کمک­های مالی در صورت نیاز و یا پادرمیانی برای حل مشکلاتی که معمولاً در این موارد بدون وساطت دیگران انجام­پذیر نیست، صورت گیرد.

 

 

 

برای دانلود این کتاب بر روی دانلود کلیک کنید .

 

 

برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.