قرآن دانش آموز
مقدمه
سخنی با معلمان گرامی و مادران ارجمند
هدف مشترک خانه و مدرسه شخصیتسازی کودک و شکوفایی فطرت الهی اوست. مهم ترین هدف آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تحقق همین هدف مقدس است. اینک همراه کردن سوادآموزی فارسی و قرآنی به دست توانای شما معلمان گرامی با همیاری مادران فداکار و دلسوز، این امر را شیرین و هدفمند و پرانگیزه خواهد نمود. در این رابطه لطفاً به مقدمات زیر توجه نمایید:
تنگناهای آموزش قرآن و ضرورت بازنگری اصولی در آن
1. تفکیک مهارت روخوانی قرآن از فهم آن که کاری غیرعلمی و غیرمعمول در آموزش زبان است، از انگیزه یادگیری و انس با قرآن کاسته و فراگیری آن را دشوار مینماید.
2. تفکیک مهارت روخوانی فارسی و قرآن امری است غیرضروری، بلکه بهره گیری از تمام مهارتهای فراگرفته شده در فارسی روخوانی قرآن را تسهیل نموده و بستر انس با قرآن را هموار میکند.
3. برای فراگرفتن این دو مهارت در کنار یکدیگر، معلمان گرامی میتوانند با ابتکار و اختیار خود، به جای یکی دو ساعت تدریس قرآن در هفته، مانند فارسی همه روزه، روزی 20 تا 30 دقیقه به آن بپردازند تا فرصت بیشتری برای تمرین و تکرار داشته باشند.
4. از آنجا که در این طرح، روخوانی قرآن همراه با فهم تدریجی آن است، برای معلمان عزیز توفیقی مضاعف خواهد بود که با جدیتی بیش از پیش به فراگیری فهم قرآن پرداخته و از این رهگذر در سایه انس با معارف قرآن، سطح توانائی خود را در شناخت مبانی تربیتی انسان رونق بخشند.
مادران گرامی به خوبی میدانند که:
همکاری و همیاری ایشان در محیط خانه در ایجاد مهارت روخوانی فارسی و قرآن نقش بسزایی دارد. مادران گرامی باید با کسب اطلاع از چگونگی کار معلم در کلاس و هماهنگ با آن سعی کنند کودکان خود را تشویق نمایند تا آنچه را در کلاس قرآن فراگرفتهاند به آنان گزارش دهند تا در ذهنشان ماندگارتر شود و چه بهتر که برای توفیق بیشتر در این نقش، خود مادران گرامی هم در کلاسهای آموزش مفاهیم قرآن شرکت کنند.
در دو ماه اول سال برای بهرهمندی بیشتر از این کتاب به موارد زیر توجه کنید:
1. آموزش روخوانی قرآن دو ماه بعد از آموزش فارسی و شروع سال تحصیلی یعنی از ابتدای آذرماه است.
2. برای آمادهسازی کودکان جهت آشنایی با عبارتهای قرآنی، در این دو ماه هر هفته سه عبارت کوتاه تمرین شود.
3. از آنجا که همین عبارتها در ابتدای هر درس تکرار شده و دانشآموزان در طول سال فرصت تکرار و حفظ آنها را دارند در دو ماه اول سال اصراری بر حفظ کامل همه عبارتها و یادگیری معنای کلمات آنها توسط همه دانشآموزان نیست و صرفاً آشنایی اولیه با آن کفایت میکند.
4. در این فرصت دو ماهه فقط باید با مراجعه به درسها از تصاویر هر درس و رابطه آن با مفهوم عبارت قرآنی استفاده نمود و با پرسش و طرح سؤال از دانشآموزان به فهم اجمالی این مفاهیم اکتفا کرد. آموزش متن دروس و کلمات دیگر به زمان خود موکول خواهد شد.
5. خواندن عبارت قرآنی و تکرار بهصورت دستهجمعی همراه با معنا کردن کلمه به کلمه جهت درک معنای عبارت قرآنی بسیار کارساز است.
ساختار دروس و روش تدریس آنها
هر درس از بخشهای زیر تشکیل شده است:
الف. حفظ و فهم عبارتی از قرآن که موضوع درس را شامل میشود:
با استفاده از تصویر، موضوع درس با مشارکت دانش آموزان توضیح داده میشود و با همخوانی آن عبارت و معنا کردن کلمه به کلمه آن و تکرار همهروزه کمکم در خاطر دانشآموزان نقش میبندد. روخوانی عبارتهای این بخش مورد نظر نیست زیرا حروف آن را نخواندهاند.
ب. روخوانی همراه با فهم:
1. کلمات آشنا و جدید همراه با معنای آنها ابتدا بهصورت دستهجمعی، سپس بهصورت داوطلبانه و نوبت سوم بهصورت انتخابی از دانشآموزان سؤال میشود تا با تکرار، معنای کلمات را فراگیرند.
2. عبارتهای ساده توسط دانشآموزان و راهنمایی معلم گرامی قرائت و کلمه به کلمه معنا میشود.
3. در برخی از دروس، یک نکته گفته شده که باید آن را توضیح داد و به کمک کلمات مختلف آن را تمرین نمود.
4. شعر یا داستان که در رابطه با موضوع درس است باید شمرده شمرده خوانده شود و دانشآموزان آن را دستهجمعی و آهنگین جواب دهند و این عمل چند بار تکرار گردد.
ج. تمرین:
1. ببین و بخوان: کلمات توسط دانشآموزان و با صدای بلند خوانده میشود. در این تمرین بیشتر مهارت خواندن عبارتهای قرآنی مورد نظر است.
2. بخوان و رنگ کن: کلمات توسط دانشآموزان خوانده و رنگآمیزی میگردد و با تکرار و قرائت روان، معنای آن فراگرفته میشود.
3. بخوان و وصل کن: کلمات توسط دانشآموزان ابتدا خوانده شده، سپس با خطی به تصویر یا معنای مرتبط وصل میشود.
د. پرسش:
در هر درس یک سؤال پرسیده شده که پاسخ آن توسط دانشآموزان ارائه میشود. برخی از سؤالات ممکن است پاسخهای مختلفی داشته باشد.
ه. خودآزمایی:
در پایان هر درس یک صفحه به عنوان تمرین روخوانی و معنای کلمات آمده است که دانشآموز باید با کمک معلم یا والدین خود ابتدا عبارت را با صدای بلند بخواند سپس معنای هر کلمه را زیر آن بنویسد.
و. بهکارگیری حروف و حرکات:
روخوانی همراه با فهم با رعایت حروف و حرکتهایی که قبل از هر درس در فارسی خواندهاند.
شماره درس | حروف و حرکات | شماره درس | حروف و حرکات |
درس اول | ا ـ ب ـ د ـ م (ـَ آ) | درس دوازدهم | هـ |
درس دوم | ت ـ س ـ ن ـ ر (ـُ او) | درس سیزدهم | ص ـ تشدید ( ّ) |
درس سوم | ز ـ ء (ـِ ای) | درس چهاردهم | ذ |
درس چهارم | ش ـ ی | درس پانزدهم | ع |
درس پنجم | ک ـ و | درس شانزدهم | تکرار ع |
درس ششم | ف | درس هفدهم | ث |
درس هفتم | خ | درس هجدهم | ح |
درس هشتم | ل | درس نوزدهم | ض |
درس نهم | ق | درس بیستم | ط |
درس دهم | خ ـ ل ـ ق | درس بیستویکم | غ |
درس یازدهم | ج | درس بیستودوم | ظ |
یادآوری اصول یادگیری:
1. اصل تدریج: در هر درس که در مدت یک هفته آموزش داده میشود کلمات محدودی در قالب عبارتهای درس و عبارتهای ساده، فراگرفته میشود.
2. اصل تمرین و تکرار: با پرداختن همه روزه (روزی 20 الی 30 دقیقه) به تدریس، انس تدریجی با قرآن حاصل میشود.
3. اصل تداوم و استمرار: معلمان گرامی و مادران ارجمند باید سعی کنند در تعطیلات نیز از انس مستمر با قرآن غفلت نکنند و برای آن نیز برنامه مناسبی داشته باشند.
4. اصل تشویق: فراگیری معنای عبارتهای قرآن و پیامهای تربیتی و رفتاری آن انگیزه فراگیری قرآن و انس با آن را بیشتر مینماید و باید با تشویقهای مناسب کودکان، این انگیزه را بیشتر کرد.
5. اصل تثبیت: در نقش مادران توضیح داده شد، چنانچه والدین کودک را به بازگو کردن آنچه در مدرسه فراگرفته وادارند، معنای کلمات و مفاهیم تدریس شده هر چه بیشتر در ذهن کودک تثبیت میگردد.
برای دانلود این کتاب بر روی دانلود کلیک کنید .
برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.