موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

تبرک به اولیاء ، صلحاء و اماکن مشرفه

پیشگفتار

از جمله موضوعات محل بحث و اختلاف، مسأله تبــرك به اولياء و صلحاء و مشاهد مقدسه مي باشد. در اين مورد اختلاف شده است كه آيا تبــرك بدعت است يا سنت؟ و آيا در قرآن و سنت بدان اشاره شده است يا خير؟ و آيا در تاريخ اسلام و به خصوص در صدر اسلام، وجود داشته است يا خير؟ و آيا داراي احكام و ضوابطي مي باشد يا خير؟…

اين ها سؤالاتي است كه در اين موضوع مطرح مي باشد و با عنايت خداوند درصدد پاسخگويي بدان ها هستيم.

– معانی تبرک

بركت در لغت به معناي رشد و زياد شدن است.(1)

فرّاء در ذيل قول خداوند متعال: {رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ}(2)، مي نويسد: بركات به معناي سعادت و خوشبختي است.(3)

ابومنصور ازهري پس از بيان اين قول مي نويسد: همچنين در اين فراز از نماز كه مي گوييم:

((السلام عليك ايها النّبي و رحمة الله و بركاته))، منظور اين است كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به سعادت و خوشبختي دائمي رسيده است.(4)

و تبريك به معناي درخواست بركت و سعادت براي ديگري است. چنان كه اگر بگوييم: به فلاني تبريك گفتم; يعني درخواست سعادت و خوشبختي براي وي نمودم.(5)

ابن اثير مي نويسد:

در حديث اُم سليم آمده است: فَحَنَّكَهُ و برَّك عليه; يعني كام او را گرفت و براي او خوشبختي و سعادت را طلب كرد.(6)

جوهري مي نويسد: گفته مي شود: بارك الله لك و فيك و عليك. و يا گفته مي شود: باركك، به اين معنا كه خداوند براي تو مبارك گرداند. و خداوند متعال فرموده است: {أَن بُورِكَ مَن فِي النَّارِ}(7)

ابن منظور مي نويسد:

باركَ اللهُ الشيء و بارك فيه و عليهِ; به اين معنا است كه در آن بركت قرار داده است و ((طعامٌ بريكٌ)) به معناي غذاي بابركت است.(8)

فيومي مي نويسد:

بارك الله تعالي فيه، بدين معنا است كه آن مبارك است و خداوند در آن بركت قرار داده است.(9)

و تبــرك به معناي طلب بركت است كه همان درخواست خوشبختي و سعادت است و تبــرك به چيزي به معناي طلب سعادت به وسيله آن چيز مي باشد.

ابن منظور مي نويسد:

تبــركتُ به، يعني از آن چيز طلب تيمن و بركت نمودم.(10)

و ابن اثير مي نويسد:

يُمن به معناي بركت است و گاهي گفته مي شود كه فلاني براي قوم و قبيله اش ميمون است، يعني خوش يمن و مبارك است و تيمّن به چيزي به معناي تبــرك به آن مي باشد.(11)

تبــرك در اصطلاح به طلب بركت از طريق اشياء و وسايلي مي باشد كه خداوند آنها را مشخص كرده و در جايگاه و مقام خاصي قرار داده است. خداوند به اين وسايل، عنايت ويژه اي داشته و تبــرك را در خصوص آنها اجازه داده است، چنان كه در دست كشيدن پيامبر صلي الله عليه و آله تيمن و بركت قرار داده است يا در دست كشيدن بر آثار و وسايل به جاي مانده از آن حضرت صلي الله عليه و آله بعد از وفاتش، تيمن و بركت قرار داده است.

پس مراد از تبــرك، طلب بركت و سعادت از چيزي است كه خداوند آن را متبــرك گردانيده است و فقط همان شي يا آن فرد اين ويژگي را دارد و ديگران ندارند.

 

 

بقیه مطالب در دانلود فایل می باشد .

 

 

برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.