موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

 تعقیبات مشترک

از سفارش­های معصومین به نمازگزاران، خواندن ذکرها و دعاهایی پس از نماز است که به آنها تعقیبات گفته می­شود. برخی از تعقیبات برای همه نمازها وارد شده و بعضی دیگر اختصاص به نماز خاصی دارد. در این درس بعضی از تعقیبات مشترک را می­آموزیم. اکنون به بیان مختصری از این تعقیبات می­پردازیم.

تعقیب اوّل

در روزی پرشکوه و عزّت­آمیز، هنگامی­که پیامبر اعظمa با سپاهی عظیم پس از هشت سال دوری از زادگاهش، پیروزمندانه پای به سرزمین بطحاء نهاد، با یارانش جملاتی زیبا را در جای­جای مکّه طنین­انداز کرد. این شعارهای زیبا حاوی چنین پیام­هایی بود:

  1. یگانگی معبود: «لا اِلـٰـهَ اِلّا اللهُ اِلٰهاً واحِداً».
  2. تسلیم بودن در برابر فرمان او: «وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمونَ».
  3. فقط خدای یگانه سزاوار بندگی است: «وَ لا نَعْبُدُ اِلّا اِیّاهُ».
  4. در بندگی او و پیروی از دین، هرگز شرک نورزیم و همه دستورات دین را گردن نهیم و در این راه از ناخشنودی مشرکان هرگز نهراسیم: «مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ، وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکونَ».
  5. خدایی را بنده­ایم که پدران و همة پیشینیان ما در تحت ربوبیّت و تدبیر او زیسته­اند: «رَبُّنا وَ رَبُّ آبائِنَا الْاَوَّلینَ».
  6. همان خدایی را بندگی می­کنیم که به وعده خود وفا کرد و عبد مخلص و پاکبازش رسول اللهs را یاری نمود و لشکریان مؤمنش را عزت بخشید و دشمنان متشکل او را شکست داد: «اَنْجَزَ وَعْدَه، وَ نَصَرَ عَبْدَه، وَ اَعَزَّ جُنْدَه، وَ هَزَمَ الْاَحْزابَ وَحْدَه».
  7. خدایی را بنده­ایم که فرمانروای عالم است و ستایش ویژة او است. می­آفریند و می­میراند و خود زنده و پایدار است: «فَلَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، یُحْیی وَ یُمیتُ، وَ یُمیتُ وَ یُحْیی، وَ هُوَ حَیٌّ لایَموتُ».
  8. برای او بنده­ایم که خوبی­ها تنها به دست او بوده، و او بر همه چیز تواناست: «بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَ هُوَ عَلٰی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ».

تعقیب دوم

در دومین تعقیبی که در این درس آمده، از خداوند بزرگ، چنین درخواست­هایی را داریم:

  1. هدایت الهی: «اَللّهُمَّ اهْدِنی مِنْ عِنْدِکَ».
  2. بهره­مندی از فضل و فزون­بخشی خداوند: «وَ اَفِضْ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ».
  3. زیر سایه رحمت خدا قرار گرفتن: «وَ انْشُرْ عَلَیَّ مِنْ رَحْمَتِکَ».
  4. درخواست بارش برکات الهی بر ما: «وَ اَنْزِلْ عَلَیَّ مِنْ بَرَکاتِکَ».

 

تعقیب سوم

در تعقیب سوم، بزرگواری خداوند را با کردار ناقص و تقصیرهایمان مقایسه می­کنیم و به­گونه­ای از درگاهش رحمت و آمرزش می­طلبیم:

  1. به مغفرت خدا امیدوارتریم تا به اعمال خودمان: «اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَکَ اَرْجـٰـی مِنْ عَمَلی».
  2. رحمت خداوند را بسیار گسترده­تر و بی­کران­تر از گناهان خود می­دانیم: «وَ اِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعُ مِنْ ذَنْبی».

آنگاه دو عبارت ذکر شده در بالا به تعبیری دیگر بیان و به­گونه­ای درخواست عفو می­شود:

  1. در مقابل گناه بزرگ ما، عفو خداوند بزرگتر است: «اَللّهُمَّ اِنْ كانَ ذَنْبی عِنْدَکَ عَظیماً، فَعَفْوُکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبی».
  2. اگر ما شایستگی رسیدن به رحمت الهی را نداشته باشیم، رحمت خدا آنقدر گسترده و بی­کران هست که می­تواند گناهان ما را نیز دربرگیرد: «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً اَنْ اَبْلُغَ رَحْمَتَکَ، فَرَحْمَتُکَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنی وَ تَسَعَنی، لِاَنَّها وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ بِرَحْمَتِکَ یااَرْحَمَ­الرّاحِمینَ».

تعقیب چهارم

ائمّه معصوم، از ما خواسته­اند که بخش مهمی از عقایدمان را در قالب این تعقیب بر زبان جاری کنیم و به این وسیله پس از هر نماز، با خدا و اسلام و پیامبر و جانشینان بر حقش بیعتی تازه کنیم.

  1. 1. اظهار خشنودی برخاسته از اعتقاد، نسبت به ربوبیّت خداوند: «رَضیتُ بِاللهِ رَبّاً».
  2. اظهار رضایت معتقدانه نسبت به اسلام که دین و آیین سعادت­بخش ماست:
    «وَ بِالْاِسْلامِ دیناً»
  3. اظهار اعتقادی رضایتمندانه به نبوت پیامبرa: «وَ بِمُحَمَّدٍ ـ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه ـ نَبِیّاً».
  4. ابراز خشنودی از اعتقاد به امامت و رهبری حضرت امیرالمؤمنین علیg و یازده فرزند از سلاله­اش: «وَ بِعَلِیٍّ اِماماً، وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ عَلِیٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ جَعْفَرٍ وَ موسی وَ عَلِیٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ الْحَسَنِ وَ الْخَلَفِ الصّالِحِ ـ عَلَیْهِمُ السَّلامُ ـ اَئِمَّةً وَ سادَةً وَ قادَةً».
  5. اذعان و سرسپاری به ولایت مطلقه آنان و بیزاری از دشمنانشان: «بِهِمْ اَتَوَلّـٰـی، وَ مِنْ اَعْدائِهِمْ اَتَبَرَّاُ».
  6. در پایان این تعقیب و دعا، از خداوند گذشت و سلامتی و آسایش در دنیا و آخرت طلب می­کنیم: «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْاَلُکَ الْعَفْوَ وَ الْعافِیَةَ وَ الْمُعافاةَ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ».