موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

بهره‌گیری از ولایت

پیامبر اكرمصلی‌الله علیه وآله در آخرین لحظات عمر فرمود: من در میان شما دو شیء گران­قدر به جای می‌گذارم: كتاب خدا ـ قرآن ـ و خاندان خود ـ ائمّه­ی معصومینصلوات‌الله علیهم اجمعین ـ اگر به این دو چنگ زنید گمراه نمی‌شوید.

آری قرآن و اهل بیت دو نعمت بزرگ الهی در میان ما هستند كه باید بیش از پیش از آن دو بهره گیریم. بهره‌گیری بیشتر ما در گرو توجه به اصولی است كه به برخی از آن­ها اشاره می‌شود:
1ـ جامع‌نگری

دستورات قرآن و سنّت، مجموعه‌ای كامل، منسجم و هماهنگ است و نباید تنها به یك بعد آن اكتفا كرد. هم­چنان كه توجه به قرآن و كنار گذاشتن احادیث معصومین به نتیجه­ی مطلوب نمی‌رسد، تمسك به احادیث و كنار گذاشتن قرآن نیز انسان را به سعادت نمی‌رساند. قرآن و سنت باید هر دو حاكم بر وجود ما باشد. ما چون راحت طلب­ایم، گاهی به روایتی عمل می‌كنیم و قرآن را كنار می‌گذاریم. عمل به آیه­ی فمن یعمل مثقال ذرّه خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّه شراً یره مشكل است امّا روایت من ذكرنا او ذكرنا عنده فخرج من عینه دمع مثل جناح بعوضه غفر الله ذنوبه و لوکانت مثل زبد البحر (بحار 44/ 278) بسیار امیدبخش است.

در حالی كه قرآن قطعی‌الصدور است و یك كلمه كم و زیاد نشده و خداوند آن را از جعل و تحریف حفظ كرده و با چند تأكید فرموده: انّا نحن نزّلنا ‌الذكر و انّا له لحافظون لكن چنین ضمانتی در مورد اخبار و روایات وجود ندارد و به این جهت روایات جعلی و ضعیف داریم. پیاكبر اكرمصلی‌الله علیه و آله در زمان حیات خود فرمودند: كثر علی القاله ألا و من كذب علی متعمّداً فلیتبوّأ مقعده من النار دروغ‌پردازان بر من زیاد شده‌اند، هر كس بر من دروغ بندد، جایگاه خویش از آتش پر كند. شیخ صدوق در اعتقادات الامامیه می‌گوید: همه­ی آن چه به معصومین نسبت داده می‌شود درست نیست. (علامه عسكری برخی موارد جعل حدیث را در كتاب معالم المدرستین آورده‌اند.) هر چه امام فرمود درست است امّا هر چه روایت شده، درست نیست و باید با بحث علمی حدیث صحیح را از ضعیف جدا ساخت. آری روایات متواتر قطعی با قرآن تعارض ندارد اما روایات دیگر را باید بر قرآن عرضه كرد و اگر بر خلاف قرآن بود، كنار گذاشت. متی وجدنا حدیثاً یخالفه ‌الكتاب اطرحناه (تصحیح ‌الاعتقادات‌ الامامیه، مصنفات شیخ مفید 5/149) بعضی عملاً اخباری مسلك‌اند و هر روایتی را كه بشنوند، صحیح می‌دانند. آقای بروجردی می‌فرمود: بعضی احادیث كافی راكه مرحوم كلینی صحیح می‌داند، من ضعیف می‌دانم.

بعضی می‌گویند: روایات متواتره و صحیحه داریم كه اگر كسی گناه جن و انس را بكند و یك قطره اشك بر امام حسین بریزد، همه­ی گناهانش پاك می‌شود! باید از آن‌ها پرسید: این روایات متواتره كجاست و از كجا فهمیدید صحیح است؟ به صرف وجود یک روایت، حتی اگر صحیح باشد، نمی‌توان حكمی صادر كرد. باید آن را با روایات دیگر سنجید و در كنار سایر معارف دین بررسی كرد. روایاتی از قبیل من بكی او ابكی او تباكی وجبت له الجنّه با آیات صریحه­ی فمن یعمل مثقال ذرّه خیراً یره نمی‌تواند معارضه كند. مولاعلیه‌السلام در مورد این آیه فرمودند: احكم آیه فی كتاب ‌الله یعنی این آیه تخصیص و تقیید نخورده است. بعضی به اسم ولایت حق‌الناس را كنار می‌گذارند. یكی از این افراد می‌گفت: امام زمان بدهی شیعیان را می‌دهد و سه بار به دروغ گفت: ورشكست هستم و پول مردم را خورد!

برای دانلودبقیه مطلب بر روی فایل PDF کلیک کنید .

pdf-icon_0

 

برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.