موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

طرح مرکز تخصصی نهج البلاغه

مقدمه :
حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که قرآن را برای نمایاندن حقیقت نازل کرد و پیامبر را مفسّر آن و ولایت معصومان را به عنوان ادامه خط رسالت و تداوم روشنی حقیقت قرار داد
سلام و درود بی پایان بر پیامبر خاتم محمد مصطفی که عمر شریف خود را برای تبیین و تفسیر قرآن و بیان حقیقت ناب، صرف کرد و انسان¬هایی چون علی(ع) و فاطمه(س) را به جامعه انسانی هدیه نمود.
درود بر امیر مؤمنان علی، انسان والای تاریخ و دومین شخصیت عالم وجود؛ هموکه علم از او نور و ذهد از او زیبایی گرفت و عدالت از انتساب به ام مسرور شد و شجاعت از مقامش ارزش و اخلاق از کمالش قداست یافت و انسانیت از عظمت او افتخار کرد؛ هموکه فرمود:« یَنحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ، وَ لَا یَرقَی إِلَیَّ الطَّیرُ؛ از دامن گسترده افکارم، چشمه ها روان است و اوهام از صعود به قله فضایلم ناتوان.»

نهج البلاغه سخنان آتشین و گفتار دلنشین مولای متقیان است. نهج البلاغه آینه ای است که به خوبی، گوینده عالی قدر خود و شخصیت بی نظیر وی را می نمایاند و میزانی است که حق و باطل را از هم جدا و وزنه سنگین فضیلت را کاملا جلوه گر می سازد.
آری! نهج البلاغه جلوه گاه حق و حقیقت و مرکز تابش انوار درخشان صراحت و صداقت، آزادی و عدالت، شجاعت و شهامت و دانش و فضیلت، یعنی بزرگ مرد اسلام علی(ع) است.
کتاب شریف نهج البلاغه ـ که به حق «برادر قرآن» نام گرفته ـ بعد از قرآن کریم، بهترین و عظیم ترین اثر جاودانه اسلامی است که با دستورها و مضامین بلند خود به زندگی مسلمانان شور و شعف خاصی بخشیده است؛ کتاب با عظمتی که سند افتخار هر مسلمان و مایه اعتبار انسانیت است. برای یک مسلمان چه افتخاری از این بالاتر که گوینده این سخنان نغز و پر محتوا، پیشوای عالی مقام اوست و برای یک انسان چه اعتباری از این مهم تر که علی(ع) ـ گوینده نهج البلاغه ـ با تمام مزایای علمی و عملی که داشته مانند او یک انسان بوده است؛ انسانی که معنی انسانیت و راه و رسم زندگی را فقط باید از او پرسید و در وجود بی مانند او جستجو کرد.
امام خمینی(ره) در وصیت نامه خود می نویسد:
ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن، دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست.

اهداف :
–    آشنایی با نهج البلاغه
–    فهم معارف بلند نهج البلاغه

برنامه ها :
واحد پژوهش :کتابهای زیر پیشنهاد می گردد:
–    کتاب آموزه هایی از نهج البلاغه دفتر نشر معارف دفتر نهاد
–    کتاب در محضر خورشید
–    سیری در نهج البلاغه استاد مطهری
–    درسنامه نهج البلاغه

واحد آموزش :
1-    طراحی سر فصل های آموزشی
2-    برگزاری دوره های مقدماتی ، کمک مربی و مربی (در داخل ایران وهمکاری با مسئول هرکشور )

واحد پشتیبانی :
1.    تهیه کتاب ها به مقدار لازم
2.    تهیه کتاب ها  برای ترجمه آن و دریافت مجوز های لازم
3.    تهیه نرم افزار آموزشی از کتاب های موجود
4.    ارائه در سایت