موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

 تدبیر زندگی جلد (2)

هویت زن

جایگاه زن درطول تاریخ    

جایگاه زنان در طول حیات بشر همواره فراز و نشیب­های زیادی داشته و در معادلات اجتماعی و حکومتی هر عصری در معرض تغییر و تحول چشم­گیری قرار گرفته است.

زندگی زنان در سه دوره ی تاریخی قابل بررسی بوده که در هر دوره از زمان به نوعی بحرانی و پر چالش بوده است. و عصر تمدن امروزی را می­توان بحرانی­ترین عصرها نامید.

الف: اولین مرحله از زندگی زن در عصر جاهلیت بود که در زمره ی چهارپایان و به عنوان کالا محسوب می­شد. و جز ابزار کمکی و رفع نیاز جنسی مردان بهایی نداشت.

در این دوره زن به منزله شیء و کالا، یعنی با ارزشی کمتر از حیوان، مطرح می­شود و به عنوان کالای سرگردان و سرمایه بازرگانان در بازار داد و ستد می­شود. عده­ای که تعصب داشتند دختران را زنده به گور می­کردند تا سبب ننگ آنها نشوند.

در معابر و کلیساها زن باردار را زنده سر می­بریدند و خونش را به قربان­گاه می­پاشیدند و سرش رابه پیشگاه معبودِ ساخته و پرداخته ی خود، تقدیم می­داشتند.

برای فراوانی آب، دوشیزگان را مرتب به زیور می­آراستند و در رودخانه غرق می­کردند.

در جنگ زن جزء غنایم بود و غارت می­شد .و اقوام وحشی، زنان را می­دزدیدند.(1)

ب: دومین مرحله به قرون وسطی بازمی­گردد. آن­گاه که اروپائیان به اصطلاح متمدن حتی در انسان بودن زن تردید داشته و پس از گذشت سال­های متمادی ودر عصر شکوفایی،کنفرانس­هایی در کشورهای اروپایی منعقد گردید تا انسان بودن زن مورد بررسی قرار گیرد که در نهایت بر انسان بودن او صحه گزارده شد. اما ارزش او فقط به­عنوان یک موجود زنده بودن، در حدّ یک حیوان بود.

ج: سومین مرحله یا عصر حاضر که معروف به عصر توسعه و پیشرفت تمدن­هاو مدرنیته­شدن ملت­ها است. هم­چون اعصار گذشته به زن، نگاهی اهانت­آمیز همراه با تحقیر شخصیت و هویت او دارد. تنها با این تفاوت که این بار علاوه بر نگاه ابزاری و تجاری که او را به اندازه­ی ارزش آگهی­های تبلیغاتی بر روی قوطی­های مواد غذایی و آرایشی و بلکه بالاتر از آن، نگاه تخریبی نیز بر آن افزون گشته است. حضرت امام خمینی (ره) آن مرد خدایی در پرده­دری از اسرار پنهان و سلطه­جویانه ی سرمایه­داران دنیای غرب این­گونه سخن می­گوید:

آن روز که اروپائی­ها تازه صنایع را بوجود آورده بودند (اوایل قرن نوزدهم) و سرمایه­داران غربی کارخانجات فراوان را اختراع کرده بودند، احتیاج به نیروی کار ارزان، بی­توقع و کم دردسر داشتند، لذا زمزمه­ی آزادی زن را بلند کردند. برای اینکه زن را از داخل خانواده به داخل کارخانه­ها بکشانند و به عنوان یک کارگر ارزان از او استفاده کنند و جیب­های خودشان را پر کنند و زن را از کرامت و منزلت بیندازند.(2)

این گروه معتقدند: «تحریک احساسات زنانه از طریق حمایت قانونی، قدرت نفوذ فرهنگ غرب را صدچندان کرده و گردانندگان عرصه ی سیاست (جهانی­سازی) را از راه میان­بُر به مقصد می­رساند». چرا که زنان در حیطه­ی عمل، به­ویژه در جابه­جایی فرهنگ­ها و استحاله­ی فرهنگی نقش حائز اهمیتی دارند.

 

 

برای دانلود این کتاب بر روی دانلود کلیک کنید .

 

 

برای داشتن فایل به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.