موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

آشنایی با قرآن جلد 6  شهید مطهری

 

 

 

آشنایی با قرآن جلد 6 ، شامل تفسیر سوره های الرحمن ، واقعه ، حدید ، حشر و الممتحنة می باشد .

قسمتی از کتاب :

بسم الله الرحمن الرحیم * الرَّحْمَنُ* عَلَّمَ الْقُرْآنَ* عَلَّمَ الْقُرْآنَ* خَلَقَ الْإِنسَانَ* عَلَّمَهُ الْبَيَانَ* عَلَّمَهُ الْبَيَانَ* وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ* وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ* أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ* وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ* وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ* فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ* وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ* فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

سوره مبارکه رحمن است. تنها سوره ای که خود اسم با یکی از اسماء الله آغاز می شود ،با اسم مبارکه (رحمن ) . ما در ( بسم الله الرحمن الرحیم) بعد از (الله) با اسم (رحمن) رو به رو می شویم .(رحمن ) از نظر لغوی مبالغه در رحمت است ، در عنایت و جود و بخشندگی؛ و این اسم به غیر خداوند اطلاق نمی شود ،بر خلاف بعضی از اسمهای دیگر مثل ( رحیم) . ب غیر خدا هم (رحیم) می شود گفت .در واقع (رحیم) امری است که فی حد ذاته میتواند مراتب و درجات داشته باشد که شامل به اصطلاح رحمت امکانی هم بشود ، یعنی می تواند مراتب و درجات داشته باشد که شامل به اصطلاح رحمت امکانی هم بشو د ، یعنی از آن جهت که منسوب به یک ممکن الوجود است ، و لهذا در قرآن به پیغمبر اکرم ( رحیم ) اطلاق شده است : (لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ).کلمه های (رؤوف ) و (رحیم ) هم از اسماء الله است ولی از اسمائی است که اختصاص به خداوند ندارد ، یعنی در عین اینکه شأنی از شؤون الهی را بیان میکند به غیر خدا هم اطلاق می شود ؛ یعنی رحمت به آن معنی که در ( رحیم) هست و رأفت به آن معنی که در رؤوف ) هست به اصطلاح درجه امکانی هم دارد که می شود آن را به یک ممکن نسبت داد .ولی ( رحمن ) به آن معنای (مبالغه) که دارد ، یعنی آن نهایت درجه رحمت و رحمتِ شامله ای که تمام هستی را در بر گرفته است، مثلا خود پیغمبر هم به تمام وجود خودش مشمول رحمن است ، و هر موجود و مخلوق دیگری . این اسم به غیر خدا اطلاق نشده است .