موسسه اندیشه ملل

موسسه اندیشه ملل

Search
Close this search box.

مهارت های تدریس و روانشناسی آموزش قرآن کریم

مقدمه مولف

حمد و سپامس بى حدّ، حصر خداوند منْانى را سزاست كه قرآن مجيد، اين ثقل اكبر را براى هدايت و رستگارى بشر نازل فرمود و درود و صلوات بيكران بر ثقل كبير هستى پيامبر اعظم اسلام حضرت محمّد مصطفى(ص) و اهل بيت طاهرينش علل خاصه بقيه الله الاعظم، موعود منتظرعجل الله تعالى فرجه، كه به اين بنده كمترين، توفيق تأليف اين اثر را مرحمت فرمودند، بدون ترديد اكر توفيقى براى اين حقير بوده از ناحيه مبارک ايشان و از الطاف بى بديلشان بوده است.

همواره معلفان و مربيان عزيز مى خواهند شاگردان خود را به سطح استانداردهاى بالاتر تحصيلى نائل نمايند، ولى اين مهم بدون افزايش سطح شناخت، مهارت هاى معلم از روانشناسى پرورشى و فنون برترآموزش، يادگيرى، قابل تحصيل نخواهد بود. چرا که با مطالعه روانشناسى پرورشى و فراگيرى فنون تدريس، معلم خواهد توانست با توجه منطقى به علائق، نيازها و ويژگى هاى روانشناختى، مديريت چرخه اَموزشى در كلاس را در دست كرفته و با بهره گيرى از فنون، مهارت هاى تدريس، شاگردان را در رسيدن سريع و صحيح به اهداف آموزشى يارى نمايد. عشق به تعليم ايجاب مى كند “بياموزيم كه چكونه بياموزانيم” زيرا نقش معلم در بين اضلاع سه گانه چرخه آموزش كلاس (معلم، مخاطب و محتوا) از اهميت محورى برخوردار بوده، بدون آن، اين چرخه هيچگاه شكلى نخواهد كرفت.

افزايش كيفيت و ثمربخشى خدمات مديران، معلمان قرآنى جامعه، براى بهبود فرايند جذب و آموزش قرآن آموزان، در گرو حرفه اى شدن ايشان در زمينه هاى اشاره شده مى باشد. مدير و معلم حرفه اى كسى است كه، با آشنايى كامل به كار خود، براى رشد، شكوفايى استعدادهاى فطرى متعلمان، «به شناخت اصول علمى، مهارت هاى عملى يک تدريس مناسب» مجهز باشد.

با توجه به مطالب فوق و در جهت اَشنا نمودن، ارتقاء سطح دانش معلْمان قرآن كريم به «مهارت هاى تدريس، روانشناسى پرورشى، به منظور سهل الوصول نمودن اهم مطالبى كه معلّمان محترم قرآن مجيد مى بايست در اين زمينه مطالعه نموده و فراگيرند)، كتاب حاضر -كه نوشتارى مختصر و نسبتاً جامع در زمينة مباحث فوق است- به سفارش سازمان دارالقرآن الكريم با اتكاء به مطالعات علمى و تجربيات قريب به سه دهه آموزش قرآن در رشته هاوسطوح مختلف، استفاده از كتابهاى مرجع فنون آموزشى، روانشناسى، براى تدريس در دوره هاى تربيت مدرس و معلم قرآن كريم، به رشتة تحرير دراَمده است تا از اين رهگذر، خدمت كوچكى به ساحت قدسى و عظيم قرآن كريم صورت پذيرد.

با توجه به هدف نگارنده در تلخيص مطالب كتاب، سعى شده تنها توضيحات، مباحثى كه در اَموزش قرآن كريم موضوعيت داشته، يا بيشتر مورد استفاده، واقع مى شود، در اين كتاب به رشته تحرير درآيند، لذا علاقمندان، معلمان محترم جهت مطالعه بيشتر مى توانند به ساير كتب مرجع (كه در تأليف اين كتاب از آنها استفاده شده و عناوين آنها در خاتمه كتاب ذكر شده است) مراجعه نمايند. اين كتاب شامل سه بخش كلّى مى باشد؛

بخش اول: كليات و مبانى

بخش دوّم: طراحى آموزشى و فنون تدريس

بخش سوّم: كاربرد روانشناسى پرورشى در تدريس

در پايان ضمن تشكر از تمامى عزيزان، اساتيدى كه در تهيه، تدوين و تأليف اين كتاب نقش آفرينى نموده اند. از تمامى معلمان، مدرسان و اساتيد قرآن كريم و صاحب نظران آموزشى خاصعانه خواستارم با ارائه نقطه نظرات سازنده خود به اكمال و رفع اشكالات احتمالى اين كتاب كمک نمايند.

رَبَّنا! تَقَبَّل مِنّأ اِنَّكَ اَنتَ السَّميعُ اتحَبيمُ

داوود تک فلاح

 

 

برای دانلود این کتاب بر روی دانلود کلیک کنید .

 

 

برای داشتن فایل  به صورت رایگان از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.