مسأله ربا و بانک به ضمیمه مسأله بیمه شهید مطهری
کتاب ربا و بانک شهید مطهری شامل دو بخش می باشد
بخش اول : مسأله ربا و بانک بخش دوم : مسأله بیمه
قسمتی از کتاب :
1 مسئله ربا و بانک
بسم اللَّه الرحمن الرحیم.
از مجموع بحثهایی که شد اینطور دستگیرمان شد که عملیات بانک در چند قسمت خلاصه میشود. ما هرکدام را جداگانه از نظر انطباقش با موازین شرعی بحث میکنیم. قسمتی از عملیات بانک دریافتهای خود بانک است از مردم که عناوین مختلف دارد: حساب جاری، سپرده دیداری، سپرده موقت، پس انداز و …
که فرق بعضی از اینها را با بعضی دیگر من دقیقاً نمیدانم و خیال هم نمیکنم در ماهیت قضیه تأثیری داشته باشد. توضیحش را بعداً از آقایانی که واردند میخواهیم؛ خصوصاً که جناب آقای نیکیار هم آمدهاند «1». این پول گرفتنهای بانک از نظر شرعی چه عنوانی دارد؟ ما پولی را به عنوان حساب جاری یا سپرده یا پس انداز در بانک میگذاریم، این چه عنوانی دارد؟ آیا امانت است نزد بانک یا ما قرض میدهیم به بانک؟
______________________________
(1) [آقای نیکیار از کارشناسان برجسته بانک رهنی بود که در سال 1359 به رحمت ایزدی پیوست.]
11
فرق امانت و قرض
امانت با قرض متفاوت است. اگر امانت باشد، از نظر موازین شرعی عین هر امانت باید حفظ بشود و امانتدار حق تصرف در آن را ندارد. و اگر با اجازه صاحبامانت بخواهد در آن تصرف کند، دیگر امانت نیست؛ تبدیل میشود به قرض. البته مقصودم از تصرف، تصرف از بین برنده است؛ مثل اینکه عین تعویض بشود یا معامله روی آن بشود یا معدوم گردد. اما تصرف در حدی که مثلًا فرشی را زیرپا بیندازند مقصود نیست.
تعویض عین با ماهیت امانت سازگار نیست. نمیشود گفت این قالی را مثلًا اینجا امانت میگذارم و در عین اینکه امانت است شما حق دارید آن را بفروشید و تبدیل به پول یا چیز دیگر بکنید. اگر من اجازه فروش دادم این دیگر از امانت بودن خارج میشود. مسلّم پولهایی که مردم به بانک میسپارند، عنوان امانت ندارد. یعنی بانک در این پولها تصرف میکند و به دیگران قرض میدهد. پس همه این پولهایی که به بانک پرداخت میشود باید اسمش را گذاشت قرض گرفتنهای بانک. معنی هم ندارد که به شکل امانت بماند. یعنی اگر کسی در مقام راه حل بگوید بانک در پولهای مردم تصرف نکند و فقط امانتدار باشد، خواهند گفت راکد ماندن پول، خودش غیر طبیعی و مضر است. بنابراین پول گرفتن بانک عنوان قرض دارد. حالا ببینیم در مواردی که بانک سود پرداخت میکند مثل سپرده موقت و پس انداز، آیا این سودی که میدهد جایز است یا جایز نیست؟.
مسلّم به این شکل که بانک پولی را به عنوان قرض دریافت کند و به موجب قرار سودی پرداخت کند، ربا است و شرعاً اشکال دارد اما اگر قرار سود در بین نباشد- مشتری قرض بدهد و بانک در پرداخت سود آزاد باشد؛
12